Олімпіадні завдання 11 клас

Департамент  освіти і науки, молоді та спорту Хмельницької облдержадміністрації
Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
II етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
11 клас
Максимальний час на виконання завдань – 2,5  год.
Максимальна кількість балів – 115  балів
1.      Робота з поняттями
1.1. Дайте визначення поняттям
«ПЛУТОН» -
«Голокост»
"План голоду"
1.2. Дайте визначення поняттям та застосуйте їх для пояснення явища(події, процесу)
«Чорні свитки»
„Бліцкриг”
«Зимова війна»
1.3. Розгадайте анаграми
«іцнабізокмолора» - співпраця населення або громадян держави з ворогом. 
«уйідем»-   атол у Тихому океані, біля якого 4 – 7 червня 1942 року відбулася морська битва  між Японією і США.    Військовими істориками вважається  найвизначнішою морською битвою сучасності.
«акми» - учасники Руху Опору у Франції
Максимальна кількість балів -12 (3+6+3)
2.      Знайдіть допущені в історичному тексті помилки
На початку  серпня 1939 р. прем’єр-міністр  Німеччини Й. Ріббентроп і народний комісар закордонних справ СРСР В. Молотов підписали у Москві договір про дружбу і кордон та секретний протокол до нього, відомий під назвою пакт Молотова-Ріббентропа. У таємному протоколі Третій Рейх та СРСР поділили між собою сфери впливу в Польщі. 1 вересня 1939 р. німецькі війська розпочали напад на країни Прибалтики.  Українці у складі польської армії вступили у бій, а українські міста Львів, Станіслав та Тернопіль зазнали бомбардувань німецькою авіацією у перші дні війни. Частина української етнічної території була окупована нацистами в перші тижні війни. У відповідь на агресію Німеччини 1вересня 1939 р. Великобританія та США оголосили їй війну. 23 вересня 1939 р. відповідно до укладеного пакту з Німеччиною Радянський Союз розпочав визвольний похід, вторгшись на територію Польщі з півдня, зайнявши Західну Україну та Білорусь. Ці події стали початком Другої світової війни. Новий радянсько-німецький договір від  8 вересня 1939 р., підписаний у Бресті, закріпив кордони між СРСР та Німеччиною вздовж річок Сян і Буг. На західних землях колишньої польської держави нацисти утворили губернію, до складу якої увійшли українські Галичина і Волинь. Більшовики окупували Лемківщину, Посяння, Холмщину і Підляшшя. Для України Друга світова війна розпочалася 22 червня 1941 року.
Максимальна кількість балів -18
3.      Висловіть свою думку:
3.1 щодо прочитаного –
«…  В середині ХХ століття посеред Європи нацисти и радянський режим разом знищили біля 14 мільйонів людей. Всі ці жертви загинули на «кривавих землях», які простягаються від Центральної Польщі до Західної Росії і розташовані на території України, Білорусі і країн Балтії. Наддніпрянська Україна перебувала в центрі «кривавих земель» чверть століття – з початку 1929-х рр. до 1946-1947рр. …»
(Тімоті Снайдер «Криваві землі: Європа між Гітлером і Сталіним»)

3.2 щодо події –
В окремому батальйоні прикордонного загону охорони тилу Південно-Західного фронту, який був створений на базі Окремої Коломийської прикордонної комендатури і однойменного прикордонного загону, знаходилися службові собаки. Вони разом з бійцями прикордонного загону стійко переносили всі труднощі суворого часу. Командир батальйону майор Лопатін   незважаючи на вкрай погані умови утримання, відсутність належного корму і на пропозиції командування відпустити собак, цього не зробив.
Біля села Легедзине батальйон, прикриваючи відхід штабних частин командування Уманського армійського угрупування, 30 липня прийняв свій останній бій… Сили були надто нерівними: проти півтисячі прикордонників – полк фашистів. І в критичний момент, коли німці пішли в чергову атаку, майор Лопатін дав наказ послати в рукопашний бій з фашистами прикордонників і службових собак. Це був останній резерв.
Видовище було страшне: 150 (дані різні – від 115 до 150 прикордонних псів, в тому числі і з Львівської прикордоншколи службового собаківництва) навчених, напівголодних вівчарок, проти німців, що поливають їх автоматним вогнем.
Епізод якої відомої операції Другої світової війни наведено в уривку? Як Ви оцінюєте цю операцію?

3.3 щодо історичної постаті-
До 150-річчя з дня народження цієї історичної постаті 2015 рік назвали його іменем. Великий патріот України, Людина, яку поважали всі: від малого до старого, у 1940 р.  писав листи до Йосипа Сталіна і до Микити Хрущова, протестуючи проти зловживань, які чинили представники радянської влади на Західній Україні. Початок Другої світової війни сприйняв як шанс на порятунок від більшовицького безбожництва. Вітав «Акт відновлення Української Держави». Йому належать слова, які й зараз не втрачають актуальності і  заохочують  задуматись над тим, як любимо свою Батьківщину, та що конкретно робимо для кращого Її майбутнього: «Не потоком шумних і галасливих фраз, а тихою й невтомною працею любіть Україну».
3.4 щодо історичної памятки-
http://www.euromag.ru/storage/c/2015/01/20/1421750485_643105_73.jpg
Максимальна кількість балів - 20
4.      Робота з інформацією
       В роки Другої світової війни 1940 р. - в радянських військах : 61% - росіян, 19,6% - українців, 4,1% -білорусів, 15,3% - інші представники. Кінець 1943 р. - початок 1944 р.: І Укр. фронту – 200 тис. українців, ІІ Укр. фронту – 66332,3, ІІІ Укр. фронту – 140882. На середину 1944 року – 33,93%, кожен третій воїн - українець (кожен другий – росіянин). Українці в національних військових формуваннях та з'єднаннях: 310 стрілецька дивізія - 25% українців. 316 стрілецька дивізія – 7,2% українців. 213 стрілецька дивізія – 40% українців. Значне місце посідали українці серед командного та начальницького складу Червоної Армії – 300 генералів українського походження. Нагороди українців Герої Радянського Союзу – 18,2% - українці (серед 2072 чоловік); Тричі Герой Радянського Союзу – Іван Кожедуб; 32 українця з 115 – двічі Герої Радянського Союзу.
       І окрема Чехословацька бригада – з 15 тисяч чоловік - 11 тисяч закарпатських українців; І піхотна дивізія ім.Тадеуша Костюшко – 20% українців; В канадській армії служило від 35 до 50 тисяч українців ( 11,4% канадських українців);
       Всі формування, які працювали з німецькими частинами поділялись на дві групи: І – українські й неукраїнські військові угрупування, що виникли на базі політичних концепцій, такі як українські легіони (“Нахтігаль”, “Роланд”), дивізія “Галичина”, УНА; ІІ – охоронно-вартові, допоміжні, спеціальні та поліцейські підрозділи. Батальйони “Нахтігаль” та “Роланд” та дивізія “Галичина” Квітень 1941 року утворення батальйонів: “Роланд” – 350 чоловік (командир Євген Побігущий); “ Нахтігаль” – 330 чоловік (командир Роман Шухевич). 28 квітня 1943 р. – створення організації Добровольчої дивізії СС “Галичина”.  За даними деяких експертів, у вермахті служило близько 1 мільйона вихідців з СРСР, з них 250 тис. українців. Українські підрозділи часто перетасовувались не лише всередині вермахту, але й, власне, у національних “східних” з'єднаннях – це ускладнювало підрахунок загального числа українців.
       УПА поділялась на 4 групи: УПА – Північ (Волинь, Полісся). УПА – Захід (Галичина, Буковина, Закарпаття, Закордоння). УПА – Південь (Камя’ нець-Подільська, Житомирська, Вінницька і південна частина Київської області). УПА – Схід (Північ Житомирської області, Вінницької і півдня Київської області). ’ Збройний супротив німецьким окупантам і антирадянська резистенція під егідою ОУН не були явищем, насадженим згори. Починаючи повстанський рух знизу, українська громадськість активізувала зусилля провідників ОУН у пошуку можливостей до створення незалежної української держави. Той рух був приречений: надто вже сильними були тоталітарні системи, що зійшлися у вирішальній сутичці, - Німеччина та СРСР. Ідеологи і вожді цих країн не залишили жодного шансу на створення незалежної української держави. За роки війни через УПА пройшло від 300 до 400 тисяч чоловік, сотні тисяч співчували та посильно допомагали повстанцям. 6Втрати ОУН і УПА та їх прихильників лише за період з літа 1944 до кінця 1946 рр. склали 56,6 тисяч вбитими і 108,5 тисяч полоненими та заарештованими. В наслідок бойових дій та репресій проти національно-визвольного руху в західних областях загинуло понад 25 тисяч радянських військовослужбовців. 

Подайте одержану інформацію у вигляді:
4.1 тез;
4.2 розгорнутого плану;
4.3 схеми;
4.4 таблиці
Максимальна кількість балів – 40(4*10)

5.      Історія рідного краю
Які памятники (памятні знаки)  встановлені у Вашому районі (місті, області)  відомі тобі? (не менше 5 різних типів). Висловіть свою думку щодо доцільності і доречності їх встановлення. Які події періоду історії, яку ти вивчаєш,  не достатньо відображені в   пам’ятниках (пам’ятних знаках)?    
Максимальна кількість балів – 25(5+10+10)


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЧОРНИЙ ОСТРІВ - ОСТРІВ СКАРБІВ

Малиничі над Самцем