Олімпіадні завдання 9 клас

Департамент  освіти і науки, молоді та спорту Хмельницької облдержадміністрації

Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

II етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

9 клас

Максимальний час на виконання завдань – 2,5  год.

Максимальна кількість балів – 115  балів
1.        Робота з поняттями
1.1. Дайте визначення поняттям
«Український проект»,
 «Континентальна блокада» ,
«Директорія» ;
1.2.Дайте визначення поняттям та застосуйте їх для пояснення явища(події, процесу)
«Парламентська республіка» ,
                 «Російський і польський імперські проекти» ,
«Революція» ;
1.3. Розгадайте анаграми
«орга  ронижад  і» - політичні угруповання (партії) у Національному конвенті ,
«вомсатнос» - морально-етичний рух у вигляді закритої організації, система моралі, викладена в алегоріях та проілюстрована символами, всесвітнє братство «вільних каменярів»;
«втоцпіривснот»-  широка ідейна течія, яка відображала антифеодальний, антиабсолютистський настрій освіченої частини населення.
Максимальна кількість балів -12 (3+6+3)
  Знайдіть допущені в історичному тексті помилки
Українські землі в складі Російської імперії поділялися на 10 губерній і 2 області (Бессарабську та Буковинську). З 1802 р. були введені генерал-губернаторства: Київське (Київська, Волинська, Подільська  та Поліська губернії); Малоросійське (розділене у 1835 р. на Полтавське та Брацлавське) поєднувало Харківську, Полтавську та Черкаську губернії; Новоросійське (Херсонська, Катеринославська, Таврійська губернії та Бессарабська обл.). Населення України в складі Росії складало приблизно 23,5 млн. осіб.
Західна Україна (Галичина, Покуття, Лемківщина) з кінця XVI ст. входила до складу Австро-Угорської  імперії. Лемківщина і Покуття до 1879 р. були об’єднані в автономну адміністративно-територіальну одиницю - «Королівство » з центром у Станіславі. Галиччина входила до складу Чеського королівства. Населення західноукраїнських земель до поч. XIX ст. складало близько 8,5 млн. осіб. З них 6,4 млн. осіб були українці (у своїй більшості селяни).
Максимальна кількість балів -18(18*1)
2.    Висловіть свою думку:
3.1 щодо прочитаного –
Для України ХІХ століття – це час, коли постала українська модерна нація. Головною проблемою цього періоду історії було визрівання українського питання, формулювання цілей і завдань національно-визвольного руху, подолання труднощів на його шляху. Визвольний рух став наслідком розвитку суспільної думки. Спочатку до національної ідеї були прилучені одиниці, це була кабінетна проблема представників української інтелектуальної еліти; згодом вона стала надбанням сотень тисяч людей і запанувала в суспільстві. Українцям вдалося перетворитися у модерну націю у винятково несприятливих обставинах. Якщо прийняти, що нація має відрізнятися спільною мовою, історичною пам’яттю, конфесією, то ні одна із цих характеристик не підходить повністю до України: трохи менше половини українського населення розмовляє зараз російською мовою, історична пам’ять значної його частини практична знищена, й тут змагаються між собою за впливи зразу декілька церков. На протязі всієї новітньої історії українці підпадали під сильний асиміляційний тиск. Окрім втрат, спричинених асиміляцією, вони зазнали безпосередніх величезних біологічних   втрат, які за своїми масштабами можна порівняти хіба що з єврейськими. (Я.Грицак «Нариси з історії України: формування української модерної нації)
Підберіть факти з історії України І половини ХІХст., які підтверджують, або спростовують прочитане.
3.2 щодо події
На ранок 14 липня в Парижі поширилися чутки про те, що на місто націлені гармати королівської фортеці Бастилії. Старовинна фортеця-в'язниця, похмурий восьмибаштовий замок, була ненависним символом королівської влади. У її казематах ув'язнювали тих, хто виступав проти монархів і католицької церкви. Саме до неї і рушив великий натовп городян, національних гвардійців і солдатів, що прилучилися до повстання. Комендант фортеці відмовився здати Бастилію, але після відчайдушного штурму вона була взята приступом. В'язні фортеці здобули довгоочікувану свободу.
Коли короля повідомили, що Бастилія впала, він вигукнув: «Та це ж бунт!». Йому відповіли: «Ні, володарю, це не бунт, а революція». Озброївшись кайлами і ломами, парижани відразу почали руйнувати Бастилію. Через рік її повністю знищили, а через століття - у 1880 р. - День здобуття Бастилії, перший день Французької революції, став національним святом Франції, який і зараз щорічно відзначають 14 липня.
Чому французи, в чиїй історії було багато важливих подій, революцій і війн, і досі взяття Бастилії вважають національним святом?
3.3 щодо історичної постаті-
Російсько-турецька війна 1828—1829 рр. не зачіпала українських земель, але мала певне відношення до України. Основною подією цієї війни, що стосувалась українського народу пов’язане з рішенням, яке прийняв Йосип Гладкий.
Як Ви оцінюєте таке рішення? Чи були альтернативи його рішенню?
3.4 щодо історичної пам’ятки
                 


Максимальна кількість балів – 20(4*5)
3.        Робота з інформацією
«Буржуазно-демократична революція 1848 р., яка охопила низку європейських держав, в тому числі й Австрію, змусила Віденський уряд провести декілька демократичних реформ: внести в конституцію низку буржуазно-демократичних свобод. Намагаючись не допустити загострення революційної кризи та бажаючи відколоти селян від революційного табору, офіційна влада йде на скасування кріпосного права (17 квітня 1848 р.). Суть селянської реформи зводилася до трьох положень: ліквідації юридичної залежності селянина від поміщика (одержували особисту волю); наділення селян землею, яка переходить у їх власність; сплати селянами поміщикам вартості кріпосних повинностей. Селяни також позбавлялися права користуватися лісами та луками. Показово, що навіть у цьому питанні виявлялася імперська дискримінація: галицький селянин сплачував суму утричі більшу, ніж чеський, і в п’ять разів більшу, ніж німецький. Однак, скасування влади феодала, перетворення селянина на власника, отримання ним громадянських прав сприяли перетворенню селянства на самостійну політичну силу, відкривало шлях до переходу аграрного сектора на капіталістичні рейки.
Польська ліберальна буржуазія та поміщики 13 квітня 1848 р. утворили у Львові Центральну раду народову, яка мала на меті перетворення Галичини в Польську автономну провінцію. Галицька інтелігенція рішуче виступала проти намагань поляків і створила власну політичну організацію - Головну руську раду у Львові, яка прагнула забезпечити вільний розвиток українського населення.
У виборах до першого австрійського парламенту українці мали 39 депутатів на 96 послів із Галичини (більшість з них селяни). Навесні та влітку 1849 р. масові виступи охопили понад 100 сіл Галичини. Селянський депутат Лук’ян Кобилиця організував загін й вирушив у визвольний похід по Буковині. Діючи нібито за уповноваженого монарха, він у кожному сілі організовував вибори органів місцевої громадської влади, оголошував власністю народу землі, ліси и пасовища. Повстанці відбирали у панів майно й роздавали його селянам. Півтора року австрійська влада боролося з повстанцями і тільки регулярна армія змогла придушити повстання. Захопленого у полон Кобилицю закатували.
Коли революція була придушена в 1849 р., то велика частина оголошених свобод було скасовано. На поновлення кріпосного права австрійський уряд не зважився.
Обезземелювання, убогість і безробіття змушувало українських селян до еміграції. Поряд з цим існували величезні поміщицькі латифундії, у яких селяни працювали за наймом чи за оренду землі. Незважаючи на всі негативні риси, скасування кріпосного права було прогресивним кроком для розвитку інституту дрібної власності та капіталістичних відносин.»
Подайте одержану інформацію у вигляді:
4.1 тез;
4.2 розгорнутого плану;
4.3 схеми;
4.4 таблиці
Максимальна кількість балів – 40(4*10)
4.      Історія рідного краю
Які памятники (памятні знаки)  встановлені у Вашому районі (місті, області)  відомі тобі? (не менше 5 різних типів). Висловіть свою думку щодо доцільності і доречності їх встановлення. Які події періоду історії, яку ти вивчаєш,  не достатньо відображені в   пам’ятниках (пам’ятних знаках)?   

Максимальна кількість балів – 25(5+10+10) 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЧОРНИЙ ОСТРІВ - ОСТРІВ СКАРБІВ

Малиничі над Самцем