МАЦЬКІВЦІ
МАЦЬКІВЦІ
Географічне розташування та населення
Мацьківці –
село Хмельницького району, Хмельницької області. Назва стала. Село
перейменоване не було. Мацьківці відносяться
до складу Шаровечківської сільської ради, розташоване в 7 кілометрах від
районного центру, який є і обласним
центром; до шосейної дороги – 2 кілометри . Територією села протікає річка Плоска,
яка впадає в Південний Буг – 28 км. довжиною, площа басейну річки – 126 кв. км.
Має заболочену долину

у верхів'ї,
розгалужену мережу балок. Населення становить 1076 осіб.
Перші поселення,
знищення, відродження
Перші
поселення на території села представлені добою енеоліту
(VI - IV тис. до н.е.) – носіями трипільської
культури. На території де нині розташована птахоферма траплялись випадкові знахідки
крем’яних сокир доби енеоліту[1гуцал].
Протягом століть траплялись різні інтерпретації назв: Macrkocze (1383) , Mashowce (1668), Mackowce (1784), Мацьковци (1789), Мацевци (1805), Myszkowce (1820), Мацковци (1862), Майковци (1898), Мацьківці (1926), проте більш менш сталі відомості отримуємо 60-ті роках XIV ст. коли селом володів шляхтич Мацько Лазаренко, напевно, від його імені походить назва.
Однак масове освоєння Поділля польським етнічним населенням почалося лише після Люблінської унії 1569 року. Сприяли цьому, як політика королівської влади, так й активізація католицького духівництва, особливо чернечих орденів: францисканців, бернардинців, єзуїтів та інших.
Протягом століть траплялись різні інтерпретації назв: Macrkocze (1383) , Mashowce (1668), Mackowce (1784), Мацьковци (1789), Мацевци (1805), Myszkowce (1820), Мацковци (1862), Майковци (1898), Мацьківці (1926), проте більш менш сталі відомості отримуємо 60-ті роках XIV ст. коли селом володів шляхтич Мацько Лазаренко, напевно, від його імені походить назва.
Однак масове освоєння Поділля польським етнічним населенням почалося лише після Люблінської унії 1569 року. Сприяли цьому, як політика королівської влади, так й активізація католицького духівництва, особливо чернечих орденів: францисканців, бернардинців, єзуїтів та інших.
Отже, на Поділлі почали поселятися не тільки
магнати й шляхта, але й служиві люди, ремісники, селяни.
В ході національно-визвольних змагань середини ХVII ст. населення повністю
було винищене. Про це свідчить люстрація Мартина Заморського від 1662 року,
цитуємо: «В Проскурові вціліли тільки 12 мешканців, що вийшли до свободи, а
села Голишин, Леснів, Мацьківці, Волиця, Заріччя не мали жодного підданого, а
стави та млини були пусті, бо зоставатися через набіги та наїзди опричників у
домівках своїх не можуть».
Згодом,
за володіння Проскурівським староством Томашем Йозефом Замойським на початку ХVІІІ століття, за активної участі своєї матері Анни Гнинської, яка на
той час успішно керувала інтересами усієї великої родини Замойських, розпочав
переселення селян із польської Мазовії та мазурського Поозер'я. Так у навколишніх селах (Гречани, Заріччя, Шаравечка (Шаровечка), Мацьківці ) з'явилися «мазури», нащадки яких склали основу
католицького населення згаданих пунктів.
У
складі імперії Романових
5
липня 1795 була утворена Подільська
губернія у складі Російської імперії та один з її повітів став називатися Проскурівським із центром у місті
Проскурові до якого відійшли і Мацьківці.
Здавна
діяли традиції парагромадянського (термін введений д.і.н. Марковою С.В.-
прим.авт) селянського суспільства основним елементом якого виступала
громада. Через сільські сходи селяни вирішували важливі для себе питання, так
11 березня 1848 року відбулось повстання селян через неправильне стягнення
податків поміщицею Лизогуб по відношенню до селян І. Жугди та Т. Здибія.
Повстання було придушене силами військових яких в тодішньому прикордонному
Проскурові вистачало.
На початку ХХ ст. відомо, село, разом із
сусідніми Шаровечкою належали перебували у власності поміщика Петру Петровичу
Цвєту.
Радянський період
Перша світова війна і національно – визвольні змагання негативно
відобразились на свідомості тутешніх селян. Етнічні поляки не сприймали себе як
громадян Української народної республіки, на формування такого негативного
світогляду вплинула в тому числі потужна більшовицька пропаганда.
Чорною пеленою накрив мацьківчан Голодомор 1932-1933 рр. страшні події
засвідчила жителька села 1926 року народження Буданова Броніслава Йосипівна у
вірші: «…Двоє людей під тином сиділи, їхні губи шепотіли, їстоньки просили. А
як назад ми повертали, вони вже мертвими лежали…». Згадує, що найбільше людей
померло влітку 1933 року. Вивозили їх без труни, без хреста хоронили…
Згодом, для тих хто вижив злочинна радянська влада підготувала переселення
(1936 р.) на Донбас де вимерли цілі села, пусткою стояли пусті хати [2; с.643].
В 1937-38 роках
репресованих акцій зазнало 117 мешканців села
Мацьківці.
Мацьківчан
було звинувачено у так званому «пособництві»
польській державі, також багато
селян було заслано в Казахстан, через те що, вони погано співпрацювали з
радянською владою, не йшли в колгоспи.
Друга світова війна
На початку
липня 1941 ворожий чобіт німецьких окупантів топтав рідну землю. Важке життя було в окупації. На території
села було створено концентраційний табір, в який було зігнано євреїв з
навколишніх сіл та Проскурова. Має наше село свій "Бабин Яр".
Зі спогадів Броніслави
Йосипівни Буданової: «…на території теперішньої водокачки стояло дві конюшні.
Туди німці зігнали євреїв з міста Проскурова і навколишніх сіл. Настеляли
всередині приміщення соломи. Ранками вартові гнали арештантів під ліс, в
сторону сьогоднішньої птахофабрики, добувати в кар'єрі пісок. Знесилені від
голоду та важкої праці дорослі та діти з нашивками ''Юда" зазнавали тортур
та знущань з боку вартових».
Трагедія
трапилася 15 жовтня 1942 року. В'язнів гетто погнали строєм
з лопатами до лісу, де вони мусили копати
велику яму. Кількасот бранців, знесилені та замучені, мовчки копали собі могилу.
Люди в той час збирали на городах картоплю. Тихо було навкруги, несподівано пролунали звуки автоматних черг.
Крики, зойки, ґвалт, благання перемішувалися з жалісним дитячим плачем. Три дні
потому рухалася на могилі земля, але шуцмани та військові в жовтій уніформі
пильно стежили, щоб ніхто не вибрався звідти живим. Але ще під час розстрілу
одному хлопчаку на ім`я Давід Рузі
вдалося втекти. Ставши дорослим, він на власні кошти поставив на цьому місці
пам'ятник. Багатьох жителів села було забрано в полон на важкі роботи до Німеччини.
13 березня 1944 року
радянськими бойовими з'єднаннями
з боку Чорного Острова було вигнано
німецьких окупантів.


Мацьківці сьогодні


Біля школи стоїть
пам'ятник загиблим радянським воїнам. Школярі доглядають його, не забувають
вшанувати пам'ять тих, хто поліг у цій страшній війні. 

На кладовищі
знаходиться пам’ятник жертвам Другої світової війни 1939-1945рр., Репресованим
1937-1938 рр. та Голодомору 1932-1933 рр.
На території села проживає багато
польськомовного населення. Враховуючи навіть змішані шлюби, приблизно 70% --
поляки. Не забувають вони своєї батьківщини, підтримують дружні стосунки. Так готувалися до
приїзду делегації Польщі в липні 1999
року.
Для вшанування та відповідної підтримки
католицьких звичаїв у селі було побудовано храм Народження Пресвятої Діви
Марії у 90-х роках ХХ ст . Ініціатором і керівником будівництва
був Франциск Бялобжицький. Храм збудували на цвинтарі, в північно-східній
частині села. Цей цвинтар з’явився приблизно в тридцятих роках ХХ
століття, бо саме цим часом датовані найстарші могили. Недалеко від цвинтаря
знаходилася придорожня капличка, яку знищили в 1937 році. На жаль, ніхто не
знає, коли вона була збудована і як виглядала. Немає жодної інформації на цю
тему. 

З 8 вересня
2010 року на території Мацьковець починає діяти один із чотирьох центрів в
Україні Ордену св. Франциск з Асижу під назвою Братів
Менших. Офіційно парафія була заснована декретом
Кам’янець-Подільського єпископа Леона Дубравського та передана Ордену Братів
Менших Конвентуальних. У 2010-2012 роках тут працював настоятелем
майбутній єпископ о. Едвард Кава, який з іншими
братами змогли згуртувати село та створити культурний осередок. На сьогоднішній
день ведеться розбудова костела .
Так за сприяння братів та мацьківчан,
біля приміщення клубу та школи у травні 2015 року було встановлено семиметрову статую Богородиці

Також Мацьковчани
мають воїнів інтерналістів, які воювали в Афганістані, жителі села активно брали участь у Помаранчевій революції
, Революції гідності та захищають нашу країну на Сході.
Освіта
у Мацьківцях
Школа у Мацьківцях заснована у 1913 році. Спочатку школа була семирічною, навчання
велося польською мовою. З 1945 по 1994
роки була українська початкова школа. А у 1994 році рішенням сесії Ради народних депутатів ХХІ скликання
Шаровечківської сільської ради відкрито неповну середню школу. Вивчалася
польська мова факультативно. Заклад перебуває
у власності відділу освіти, молоді та спорту Хмельницької РДА.
Керманичами, що очолювали школу у період з
1996 по 2007 роки були Міхалець
Станіслав Станіславович та з 2007 по
2015 – Торчинська Альона Леонідівна. Другий рік поспіль очолює школу Чехомова
Оксана Леонідівна, викладач української мови та літератури, учитель зарубіжної
літератури, викладач психології за освітою, «спеціаліст вищої категорії»,
учитель-методист,
заступник директора з навчально-виховної роботи – Ільїнська Тетяна Володимирівна.
В селі також активно працює будинок культури ,
який очолює Трембач Оксана Станіславівна.
(Автор нарису Гуцал О.В. - вчитель історії місцевої школи)
Використана
література:
1.
Збірник «Населені місця Поділля» - 1925
рік, та Подільське Губерницьке статистичне бюро. Хмельницький
краєзнавчий музей
2.
«Історія міст і сіл Хмельницької
області» ст.575
3.
«Історія Польщі. З давніх часів до наших днів»/ за ред. А.
Сухені -Грабовської, Е. Круля, - Варшава, 1995
4.
«Населенні місця
Подільської губернії 1905 рік» А.Крилов./ Хмельницький обласний краєзнавчий музей
5.
«Політичний і економічний опис
Проскурівського округу за 1930 рік»
6.
«Поміщицьке
землеволодіння в Подільській губернії» Склар В.К. Гульдман / 1903 рік
/ Хмельницький обласний краєзнавчий музей
7.
Хмельницький
Державний Архів , фонд - 323, опис - 1, арк.53 (Із звіту про роботу
Проскурівського райкому КП/Б/У за 1931 рік).
8. Хмельницький Державний архів.- фонд - 323, опис-1,
№35, ст.71,72
9. Хмельницький Державний архів.-фонд - 323 опис -
1, № 79, ст. 1, ст.6
10 .Торчинська
Н.М.,Торчинський М.М.Словник власних назв Хмельницької області.-Хмельницький :Авіст.-2008.
11. Археологічна спадщина Хмельницької
області. Довідник / А.Ф.Гуцал, В.І.Якубовський ,І.Р,Михальчишин.-Чернігів:РВК
«Деснянська правда». - 2011.-176с.:32 ін.-Бібліогр.:с.161-176.
Коментарі
Дописати коментар